۱۳۹۹ آبان ۱۴, چهارشنبه

دستور زبان

هر زبانی از کلمه های بسیار تشکیل شده است . وقتی ما میخواهیم فکری را بیان کنیم ، کلمه ها را به هم پیوند میدهیم و از به هم پیوستن کلمه ها جمله می سازیم . آن گاه به وسیله جمله ، آن چه را در ذهن داریم بر زبان می آوریم . هر زبانی برای خود قائده هائی دارد .لازم نیست کسی قاعده های زبانی را یاد بگیرد تا بتواند به آن زبان سخن بگوید ، زیرا همه مردمان به زبان مادری خود سخن می گویند بی آنکه از قاعده های آن آگاه باشند . اما اگر کسی بخواهد زبان مادری خود یا هر زبان دیگری را به خوبی بشناسد ، درست بنویسد و درست بخواند ناچار باید با قاعده های آن آشنا باشد . علاوه بر این شناختن قاعده های زبان ما را یاری می کند تا زبانهای دیگر را به آسانی فرا گیریم .

مجموع قاعده های هر زبانی را به فارسی دستور و به عربی صرف و نحو و به آلمانی گراماتیک و در برخی زبانهای اروپائی گرامر می گویند .

 

( دیل بیلگی سی ) دوز دانیشماق اوچون اورگه نملی سوزلر :

چوخلو سؤزلوکلرین بیریئره ییغیشماسیندان ، دانیشیق دوزه لیر . نه زامان ایستیریک اوره گیمیزده کین دیله گه تیره ک ، سؤزلوکلری بیری بیرینین یانینا ییغیب اونلاری بیری بیرینه قوشماغنان جمله دوزه لده ریک . سورا بو جمله لرینه ن باشیمیزدان گئچه نلری دیلیمیزه گه تیره ریک . هر دیلین اؤزونه گؤره قایدالاری وار . بیز دانیشاندا چوخ دا گرک دئییل کی بو قایدالاری بیله ک . نییه کی هامیمیزقایدالاری بیلمه میشدن ،  آنادیلینه دانیشیریق . اما بیرواخت ایسته سه ک آنا دیلیمیزی یادا هرنه دیلی یاخجی تانییاق ، دوز یازاق ، دوز اوخویاق گرک کی قایدالارینان تانیش اولاق . بو قایدالاری باشارماقنان ، اوبیرسی دیللری ده چوخ راحاند اؤرگه نه بیله ریک .

بیر دانیشیغین قایدالارینا فارسی جا دستور زبان ، عربی جا صرف و نحو ، انگلیس جه گرامر ، آلمانجا گراماتیک و تورکو جه دیل بیلگی سی دییه روخ .

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

جملۀ پرسشی تاکیدی

  جمله پرسشی تاکیدی جمله پرسشی تاکیدی یک نوع جمله سوالی است که در حقیقت پرسشی در آن مطرح نیست. بلکه شکل پرسش ، نکته ای را که در جمله است ت...