۱۴۰۳ شهریور ۱, پنجشنبه

ماضی بعید

 ماضی بعید :

ماضی بعید برای بیان فعلی به کار می رود که بیشتر از فعل دیگری اتفاق افتاده باشد . فعلی را که قبلا اتفاق افتاده با ماضی بعید و فعلی را که بعد از آن روی داده با فعلهایی از قبیل ماضی مطلق یا استمراری بیان می کند .

مانند :

ناهار را خورده بودم که مجید وارد شد .

وقتی که مجید وارد می شد ، ناهار را خورده بودم .

در ماضی بعید فعل کمکی ( معین ) فقط با قرینه حذف می شود . مانند :

تو به همدان رفته و برگشته بودی که من ترا دیدم . ( رفته بودی و برگشته بودی ) که « بودی » در « رفته بودی » به قرینه « برگشته بودی » حذف شده است .

ساختن ماضی بعید :

برای ساختن ماضی بعید از صفت مفعولی فعل اصلی ( بن ماضی  +   ه ) و ماضی مطلق استفاده می کنیم .

...

شخص             صفت مفعولی  +      ماضی مطلق       ماضی بعید

                      ( ین ماضی + ه )   ( از فعل بودن )

اول شخص مفرد ( خورد + ه       بودم   خورده بودم

دوم شخص مفرد  ( خورد  + ه  )   بودی  خورده بودی

سوم شخص مفرد ( خورد + ه     بود  = خورده بود

اول شخص جمع  ( خورد + ه )     بودیم  = خورده بودیم

دوم شخص جمع  ( خورد + ه )      بودید   خورده بودید

شوم شخص جمع   خورد + ه  )    بودند  = خورده بودند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر