۱۴۰۳ شهریور ۱, پنجشنبه

ماضی استمراری

ماضی استمراری نشان می دهد که فعل در زمان گذشته انجام گرفته و اثر و نتیجه آن تا زمتن حال باقی است .   

ماضی استمراری از ماضی مطلق ساخته می شود ، بدین ترتیب که به اول ماضی مطلق جز پیشین اضافه می کنیم .

شخص            جز پیشین  +   ماضی مطلق =  ماضی استمراری

اول شخص مفرد    می      +    خوردم       =   می خوردم

دوم شخص مفرد    می     +    خوردی       =   می خوردی

سوم شخص مفرد   می     +     خورد         =    می خورد

اول شخص جمع    می     +     خوردیم       =   می خوردیم

دوم شخص جمع    می     +     خوردید       =   می خوردید

سوم شخص جمع    می    +      خوردیند     =   می خوردند

یئییردیم – یئییردین – یئییردی – یئییردیک – یئییردیز – یئییردیلر
*

کاربرد ماضی استمراری :

1 – بیان فعلی که وقوع آن در زمان گذشته ادامه داشته است .

مانند :

خورشید می درخشید و یخها را آب می کرد .

گونش ساچیردی و بوزلاری اریدیردی .
*

2 – بیان فعلی که در زمان گذشته چند بار تکرار شده است .

مانند :

من هر روز سه بار شنا می کردم .

من گونده اوچ دؤنه اوزوردوم .
*

3 – بیان عادت در گذشته ک

مانند :

من سالها سیگار می کشیدم ولی در آخرم ترک کردم .

من نئچه ایللر سیگار چه کیردیم ، آخیردا ترگیتدیم .
*

4 – بیان فعلی که در زمان وقوع آن ، فعل دیگر نیز واقع شده باشد .

مانند :

تمرینهای ریاضی  را می نوشتم که صدای در را شنیدم .

ریاضی تمرینلریمی یازیردیم کی قاپینین سه سینی ائشیتدیم .
*

5 – به جای مضارع التزامی

مانند :

کاش دوباره شما را می دیدم ( یعنی کاش دوباره شما را ببینم . )

کاشکا سیزی بیرده گؤرسئیدیم . ( یعنی کاشکا سیزی بیرده گؤره م )
*

6 – در مفهوم التزام و برای بیان آرزو و یا شرط و جز آن .

مانند :

دیروز به تماشای مسابقه فوتبال رفتم کاش تو هم می آمدی .

دونه ن فوتبالا باخماغا گئتدیم  ، کاشکا سنده گه لئیدین .

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر